GENEL SEKRETERİMİZ ÖZKAN AYDIN İLE ULUSLARARASI İŞ KÜLTÜRÜ

Genel Sekreterimiz Özkan AYDIN'ın anlatımı ve sunumuyla "Uluslararası İş Kültürü Webinarı” 18 Mart 2021 tarihinde saat 14:00'te Zoom-Webinar uygulaması üzerinden online olarak, 170 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

Eğitime katılanlar aşağıdaki konularda bilgi sahibi olma imkanına kavuşmuşlardır:

Haberleşme ve ulaşım imkânlarının artması ve büyük hızlara erişmesi dünyayı bizler için iyice küçültmüş ve ulaşılabilir kılmıştır.

Özellikle pandemi döneminde hayatımıza giren sanal ortam görüşmeleri bizlere oturduğumuz yerde çayımızı, kahvemizi içerken tüm dünyayla iletişim imkânı sunmuştur.

Ancak teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin, özellikle dünyanın çok farklı köşelerinde iş yapan insanların birbirlerinin elini sıkmaya, birbirleriyle aynı masada tartışmaya ve yemek yemeye ihtiyaçları her zaman vardır ve var olmaya devam edecektir.

Dünyada her ülkenin kendine özgü yaşam ve iş yapma kültür ve gelenekleri vardır. Bu gelenekler bazen bir başka kültüre mensup insanlara garip bile gelebilir. Ancak, her ülkenin kültürel değerlerine ve geleneklerine büyük saygı duyulması insan olmanın bir şartıdır.

Özellikle iş insanları için bu gelenekleri bilmek işlerini çok kolaylaştırabilir ya da işlerini zorlaştırabilir.

Örneğin; bir ülkede tabakta yemek bırakmak nezaket gereği iken bir başka ülkede israf olarak değerlendirilmekte, bir ülkede birisini selamlarken kolunu tutmak dostluk gösterisi iken bir başka kültürde saygısızlık olarak değerlendirilebilmektedir.

Bir ülkeye iş için giderken hep o ülkenin istatistiklerine, bizim ürettiğimiz malı nereden ve ne kadar aldığına bakılır. Hiçbir zaman o ülkenin iş kültürü nedir, toplantı ya da sofra gelenekleri nedir diye bakılmaz. Daha doğrusu merak dahi edilmez.

Elbette bu bilgiler bizim hayatımız kurtaracak bilgiler olmayabilir ancak hayatımızı ve işimizi kolaylaştıracağı kesindir.

 

Ana hatlarıyla anlatılan hususlar :

 

- DIŞ TİCARETTE ULUSLARARASI İŞ KÜLTÜRÜ VE ÖNEMİ

- TANIŞMA VE SELAMLAŞMA

- VÜCUT DİLİ

- KURUMSAL KÜLTÜR

- SOFRA ADABI

 - KIYAFET

- HEDİYE

- DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN DİĞER HUSUSLAR

 

- AŞAĞIDAKİ ÜLKELERE GÖRE YUKARIDAKİ UNSURLARIN ANALİZİ :

 

-ALMANYA

-AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ

-ARJANTİN

-ARNAVUTLUK

-AVUSTRALYA

-AVUSTURYA

-BELÇİKA

-BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ

-BİRLEŞİK KRALLIK

-BREZİLYA

-ÇİN HALK CUMHURİYETİ

-DANİMARKA

-ENDONEZYA

-ETİYOPYA

-FAS

-FİLİPİNLER

-FİNLANDİYA

-FRANSA

-GÜNEY AFRİKA

-GÜNEY KORE

-GÜRCİSTAN

-HİNDİSTAN

-HOLLANDA

-HONG KONG

-İRAN

-İRLANDA

-İSPANYA

-İSRAİL

-İSVEÇ

-İSVİÇRE

-İTALYA

-JAPONYA

-KANADA

-KAZAKİSTAN

-KENYA

-MALEZYA

-MEKSİKA

-MISIR

-NİJERYA

-NORVEÇ

-PAKİSTAN

-RUSYA

-SENEGAL

-SİNGAPUR

-SUUDİ ARABİSTAN

-ŞİLİ

-TAYLAND

-TAYVAN

-VİETNAM

-YUNANİSTAN

- Soru / Cevap

 

Dünya'da doğu ve batı olarak adlandırılan iki farklı kültürün olduğunu görüyoruz.

Batı olarak; ABD, Kanada, kıta Avrupası, Avustralya ve Y. Zelanda'yı, doğu olarak da Latin Amerika, Afrika, Asya, Ortadoğu ve Akdeniz ülkelerini sayabiliriz. Bu iki grubu birbirinden ayıran çizgi iş yapma kültürüdür.

Batı tamamen mantıklı ve hesap kitapla uğraşırken doğulular işin içine biraz duyguyu katmaktadırlar. Şöyle ki; doğu düşüncesinde olanlarla iş yapmak için onlarla önce dost olmalı ve güvenlerini kazanmalısınız. Onlara müşteri olarak değil dost olarak yaklaşmalısınız. Yüz yüze konuşmadan iş yapılmaz ve en önemlisi de yemekte dostluk ve güven duygusu oluşturulur. Batı'da ise iş yapmak için yüz yüze görüşmeye gerek yoktur. Gerekli bilgiler sağlandıktan sonra telefon ya da e-posta yoluyla da iş yapılabilir.

Doğulu evini iş yaptığı insanlara memnuniyetle açar ancak batılı, iş için evinden aranmasına dahi tahammül edemez. Doğulu hatalara karşı biraz daha hoşgörüyle yaklaşır, batılı hatayı asla affetmez.

Bunların hangisinin daha doğru olduğu hakkında herkesin muhakkak bir fikri vardır. Amacım birinden birinin daha doğru olduğunu ispatlamak değil elbette.

Sonuç olarak bu elli ülkeden çıkarılacak ve çıkarılan bilgileri ortak bir payda altında toplayacak olursak;

Hedeflediğiniz ülkenin ticari bilgileri kadar kültürüne ve iş yapma biçimine ve yemek kültürüne de önem verin ve bu konularla ilgili gerekli araştırmaları yapın.

Hedeflediğiniz ülkeye gitmeden önce o ülkenin tatil takvimini iyi inceleyin.

Randevularınızı bir birkaç hafta önce alın ve son hafta teyit ettirin.

İş görüşmelerine temiz, düzgün ve biraz resmi kıyafetle gidin. Burada akla öncelikle takım elbise ve kravat gelse de “business casual” herkese uyan bir tercih olabilir. Dekolte kıyafetlerden ve abartılı takılardan kaçının.

Telaffuzunuz tam olarak doğru olmasa dahi gittiğiniz ülkenin dilinde birkaç cümle ezberleyin.

Gittiğiniz ülkenin tarihi, ülkece gurur duydukları olaylar ve kişiler hakkında bilgi edinin

İş görüşmelerine kesinlikle zamanından beş on dakika erken gidin. Çok uzun süre bekletilseniz dahi moralinizi bozmayın.

Salona güler yüzle girin.

Tanıştığınız kişilerin elini sıkın ve gülümseyerek kartınızı verin.

Aldığınız kartları hemen cebinize atmayın. Kartı ilgiyle inceleyin.

Konularınıza çok iyi hazırlanın ve sorulacak her soruya yeterli ve açıklayıcı cevap verin.

Kendinize güvenin ve dik durun.

Görüşmelerde sözünüz kesilse ya da araya birileri de girse siz sükûnetinizi koruyun.

Karşı tarafı ilgiyle dinleyin ve bunu karşı tarafa da hissettirin.

Abartılı tekliflerde ve önerilerde bulunmayın.

Vücut dilinize ve mimiklerinize çok dikkat edin.

Asla elleriniz cebinizde konuşmayın.

Muhataplarınıza hediye etmek üzere Türkiye'den küçük el sanatları götürün.

Zamanlarını çok fazla almayın.

Toplantı sonrasında muhataplarınıza bir e-posta göndererek, vakit ayırdıkları onlara için teşekkür edin ve toplantıda mutabık kalınan hususları hatırlatın.

Yemeğe davet edildiğinizde son derece makul ve haklı bir gerekçeniz yoksa muhakkak daveti kabul edin. Kabul edemiyorsanız da gerekçelerinizi açıkça belirtin.

Yemekte size ikram edilen yiyecek ve içecekleri en azından tadın.

Dini ve sağlık gerekçeleriniz yoksa size ikram edilen yiyecekleri ve içecekleri geri çevirmeyin.

Nasıl davranacağınızı bilemediğiniz durumlarda etrafınızı izleyin.

Yemek sonunda davet sahibine misafirperverliği, restoran ve yemek seçimi konusunda teşekkür edin.

Bir eve davet edilmeniz halinde muhakkak ülkenin kültürüne uygun olarak bir hediyeyle gidin. En güvenli hediyenin çikolata olduğunu unutmayın.

Muhataplarınızla konuşurken siyasi konulara girmemeye çalışın.

Gittiğiniz ülkenin siyasi yapısı, dini inancı ve gelenekleriyle asla alay etmeyin ve eleştirmeyin.

Türkiye'ye döndüğünüzde tanıştığınız kişilere bir teşekkür e-postası göndermeyi unutmayın.

Milli günlerini ve en önemli bayramlarını bir e-posta ile kutlayın.

 

Genel Sekreterimiz Özkan AYDIN sunum sonrasında soruları cevaplandırmıştır.

 

Eğitimin sunumu ve video kaydı Genel Sekreterimiz Özkan AYDIN'ın talebi üzerine paylaşılmayacaktır.